Feel Strong voor basisscholen

Weerbaarheidstraining Feel Strong voor Basisscholen 

Het is ook mogelijk om een Feel Strong training met de hele klas te doen. Samen met de leerkracht wordt er gekeken waar er binnen de klas aan gewerkt kan worden. Scholen bieden de leerlingen van groep 6 of 7 de Feel Strong aan. In groep 7 begint bij de meeste kinderen de pre-pubertijd en wordt al met een schuin oog naar het voortgezet onderwijs gekeken. Een jaar waarin we de leerlingen wat extra mee willen geven om zich prettig te (blijven) voelen bij de veranderingen die komen. Dit door de nadruk te leggen op de sociaal-emotionele ontwikkeling, waardoor de kinderen meer vertrouwen in zichzelf krijgen, bewust worden van hun eigen grenzen en de noodzaak om tijdig grenzen aan te geven plus hoe houding invloed heeft op jezelf en anderen. Het is een weerbaarheidstraining waarbij o.a. de eenheid van de groep centraal staat. De volgende thema’s komen naar voren: lichaamshouding, grenzen, focus, vertrouwen, samenwerken, kracht en respect.  

Ieder kind krijgt een map waarin hij/zij per les een verslagje schrijft van de les. Ook ouders worden hierbij betrokken door bepaalde vragen en opdrachten. 

 Voor meer informatie kunt u mailen naar info@waltmangym.nl 

Recensies van leerlingen:

  1. Dit vind ik ervan:
    Het was leerzaam en ook leuk. ik heb vooral veel geleerd. Zoals: hoe je goed je grenzen aangeeft en in een stevige houding staat. Het was ook leuk omdat het gewoon gezellig was een ook leuke maar leerzame dingen deed.
    Dit heb ik geleerd:
    Zoals ik al zei heb ik geleerd hoe ik goed mijn grenzen aangeef en in een stevige houding sta. Ik heb ook geleerd hoe ik zelfverzekerd loop en ik heb ook een goede bokshouding geleerd. Ik heb geleerd als iemand je bij je nek vastpakt hoe je dan los kunt komen
    Wat ik nog gebruik:
    Gelukkig gebruik ik het zelf niet want het komt bij mij bijna nooit voor dat ik het moet gebruiken. Maar ik denk dat het voor andere kinderen goed is dat ze hier les in hebben gekregen. Je kan zien dat de kinderen die zich niet zelfverzekerd voelde nu wel zich zelfverzekerd voelen. En daarom denk ik dat het goed is.
  2. Wat hebben we geleerd?
    We hebben geleerd om jezelf te verdedigen, in moeilijke situaties zoals: Er komt iemand naar je toe en je voelt je er niet comfortabel bij, wat moet je dan doen in die situatie. We kregen elke les huiswerk, het ging vooral over emoties en grenzen stellen hoe je dat moet doen, ook hoe je het zou doen. We hebben ook veel gedaan met samenwerken, we moesten toen ook vaak met personen waar je niet vaak mee omgaat. Wij hebben ook geleerd om mensen toe te vertrouwen, hoe je iemand jouw kan laten vertrouwen.
    Wat vonden we ervan?
    Ik vond Feel Strong heel leuk omdat je doelen moest stellen en halen, ik had uiteindelijk mijn doel gehaald. Anderen niet. Dat is jammer dan moest je er aan werken in je vrije tijd, soms ook op school mocht je eraan werken. Ik vond feel strong een leuke ervaring, omdat je veel kon leren met sommige dingen waar je niet trots op bent. Ik vond het leuk om mensen te helpen, wat ze moeilijk vinden aan, bijvoorbeeld zelfvertrouwen. Waar ik ze mee kon helpen, en ze hebben mij ook geholpen met sommige dingen. We hadden ook om de les een onderwerp, dat vond leuk bedacht. Toen mocht iedereen als je iets hebt mee gemaakt mocht je daar over praten, ook zeggen wat je toen hebt gedaan of nog wilt doen.
    Wat doen we er nog aan?
    Wij helpen mensen als het nodig is, als iemand het lastig vind. Als iemand kinderen pest, zeggen we hoe zou jij het vinden als ze-hij het bij jouw doet? Dan komt het meestal we bij degene binnen, misschien stopt hij-zij wel. Maar soms krijg je ook van die antwoorden ( wat bemoei je er mee. Richt je op je eigen zaken. ) Als we die of anderen antwoorden krijgen, zeggen we soms niks of zeggen we dit is serieus dus stop nou maar.
  3. Wat hebben we ervan geleerd?
    -Om jezelf te verdedigen in gevaarlijke situaties.
    -Om jezelf een doel te stellen.
    -Samenwerken.
    -Boksen.
    Wat vonden we ervan?
    -Het was een hele uitdaging omdat, je jezelf een doel moest stellen.
    -Om jezelf te verdedigen was ook heel handig en cool.
    -Om samen te werken was heel erg leuk, en ook goed voor onze klas.
    -We hebben er veel van geleerd en daar zijn we heel erg blij mee.
    -Je hebt er ook nog veel aan als je in zo’n gevaarlijke situatie komt.
    Wat doen we er nu nog mee?
    Nou, als je bijv. op straat loopt en je ziet iemand en dat geeft je geen fijn gevoel, dan weet je wat je moet doen. Maar meestal hoef je niet in te grijpen.
    Dus wij doen er zelf eigenlijk bijna niks mee, maar als het gebeurt is het altijd handig om jezelf te verdedigen. Dus, wij zijn heel erg blij dat wij deze lessen hebben gedaan.
  4. Wat hebben we geleerd?
    Ik kan me nu veel beter concentreren en ik kan me zelf veel beter verdedigen.
    Ik heb geleerd om me goed te beheersen als ik boos word.
    wat vonden we er van?
    Ik vond het erg leuk want ik heb er veel van geleerd. De lessen waren erg interessant en je kan veel beter je zelf verdedigen.
    Ik vond het leuk en het was grappig. De lessen waren heel handig en ik kan me nu heel goed consenteren.